Regler vid gruppkörning
Regler vid körning i grupp (kortege) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
|
Vid alla körningar i grupp skall en Road Captain och en Tail Gunner utses. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Road Captain och Tail Gunner SKALL medföra första förband | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Road Captain informerar före varje körning om planerade stopp, mål samt regler för körning i grupp (kortege). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Det förutsätts att alla har full tank vid starten. Om någon inte klarar minst 15 mil skall Road Captain underrättas före start. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Road Captain kör först till vänster i filen. Tail Gunner kör alltid sist, på den plats där han har bäst uppsikt över gruppen. Mindre erfarna mc-förare bör köra så långt fram som möjligt i kortegen för att minska den sk. "gummibandseffekten". Mycket erfarna förare bör köra långt bak i gruppen. Trikes och motorcyklar med sidovagn kör på ett led närmast före Tail Gunner. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Håll så tät formation som möjligt. Minst 3 sekunders avstånd till hojen direkt framför dig. Avståndet bör ökas något med hastigheten, men tänk på att för stort avstånd är lika illa som för litet. Kör inte i bredd, det är förbjudet! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Zig-zag formationen används framför allt på motorväg och landsväg. Om vägen smalnar av upphör zig-zag-formationen. Road Captain visar detta genom att sträcka upp vänster arm med ett finger utsträckt och förflytta sig åt höger i filen. Alla kör då på ett led tills Road Captain markerar återtagen zig-zag formation genom att lyfta vänster arm med två fingrar uppsträckta och förflytta sig åt vänster i filen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Då stopp sker vid trafikljus, stopp eller väjningsplikt, skall leden samlas sida vid sida eftersom vi då tar mindre plats och det underlättar att "hålla ihop" gruppen vid återstart. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Alla bibehåller sin plats i gruppen under hela körningen. Omkörningar inom gruppen och "lek" vid körning i grupp är förbjudet. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Hastighetsbegränsningar skall följas för att undvika att hindra eller störa övriga trafikanter. Vid körning på motorväg skall Road Captain försäkra sig om att alla är bekväma med denna högre hastighet. I övrigt skall motorvägskörning undvikas. Hänsyn skall alltid tas till de minst erfarna förarna och omgivningarna. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 | Ha lika mycket uppsikt bakåt som framåt. Om bakomvarande förare stannar skall du omgående leta upp en säker plats och stanna. Till slut stannar även Road Captain. Stå sedan kvar på din plats och vänta. Road Captain är den som åker tillbaka och kollar vad som hänt. Detta gäller ej vid stopplikt eller trafikljus, utan då saktar Road Captain ner gruppen som kommit över. När vägen och säkerheten medger det, stannar vi och väntar in bakomvarande. De som fastnat vid rödljus eller stopplikt kör som vanligt tills de har kommit ikapp gruppen och denna är återsamlad. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12 | Parkering vid stopp sker samlat med snygg uppställning/parkering på led sida vid sida, helst i formationsordning eftersom det underlättar vid återstart. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 | Om någon lämnar gruppen vid delmål eller paus, skall han/hon informera Road Captain och Tail Gunner om detta. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14 | Om du tänker lämna gruppen under körning, meddela Road Captain och Tail Gunner var du tänker avvika. Om möjligt, placera dig omedelbart före Tail Gunner för att undvika att störa gruppen när du lämnar den. Efterföljande förare fyller på framåt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 | Om bil lyckas tränga sig in i formationen, är det endast i undantagsfall tillåtet att köra om den. Försök inte blockera en bil som vill in i formationen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16 | Efter omkörning av andra fordon, bibehåll hastigheten när du passerat så att efterföljande också får plats. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17 | Vid tekniska problem är det Tail Gunner som stannar med den som har problem. Resterande grupp fortsätter med Road Captain som stannar vid första lämpliga plats och inväntar besked från Tail Gunner. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18 | Upprepa handsignaler framifrån från Road Captain bakåt i ledet. Om handsignal om bensinbehov kommer bakifrån ska detta upprepas framåt. EN kort signal med tutan kan användas för att påkalla uppmärksamhet från den framförvarande. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19 | Om utomstående MC kommer bakifrån på 1-filig väg med mitträcke, ska gruppen hålla till höger och släppa fram denna för att undvika att den zig-zag'ar sig genom gruppen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | Rondellkörning: Blinkers skall användas både före rondellen och när vi kör ur den. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Handsignaler | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Behöver tanka: - Peka på tanken, upprepa framåt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Din blinkers är på: - Växelvis knuten och öppen hand | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Signal från Road Captain till Tail Gunner: "Jag vill byta fil, gå ut och blockera": - Höger - Rakt uppsträckt hand - -Vänster - Utsträckt hand till vänster |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ljudsignal med tutan: Upprepade långa ljudsignaler: - Varning, olycka har inträffat, stoppa kortegen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|